Głębokość bieżnika w oponach letnich

Opona samochodowa jest jedyną powierzchnią, która styka się bezpośrednio z podłożem. Najistotniejszym elementem opony, który zdradza ich stan, jest głębokość bieżnika. Warto regularnie sprawdzać ten parametr, ponieważ z jego zużyciem stopniowo spada przyczepność ogumienia. Regularna i prawidłowa kontrola bieżników to dbałość o bezpieczeństwo podczas jazdy. Jaka powinna być prawidłowa głębokość bieżnika w oponach letnich? Poniżej postaramy się odpowiedzieć na to i wiele innych pytań dotyczących bieżnika w oponach.  

Rodzaje bieżnika - jaki bieżnik ma nowa opona?

Opony dzielimy na trzy rodzaje bieżnika - symetryczny, asymetryczny i kierunkowy. Ich podstawowy podział zależny jest od rzeźby. Symetryczna rzeźba wykorzystywana jest głównie do małych, kompaktowych samochodów i busów. Opony te mogą być montowane w dowolny sposób.

Asymetryczne opony różnią się zewnętrzna i wewnętrzną częścią bieżnika. Osobne połówki odpowiadają za inne czynności. Wewnętrzna strona głównie rozprasza wodę, zewnętrzna odpowiada za stabilność na zakrętach. Obecnie to najpopularniejszy wzór bieżnika w oponach letnich. 

Opony kierunkowe cechują się charakterystycznymi jodełkami, czyli schodzącymi się w kształt litery V blokami. Opony kierunkowe straciły na popularności na rzecz opon asymetrycznych. Opony muszą być montowane zgodnie z kierunkiem rotacji.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika opony letniej?

Mierzenie głębokości bieżnika w oponie letniej jest bardzo proste. Potrzebny nam miernik głębokości bieżnika, lub suwmiarka. Opieramy trzon urządzenia pomiarowego na blokach bieżnika i opuszczamy go w rowek. Warto sprawdzać głębokość w kilku miejscach bieżnika. Przykładowo, jeśli na środku bieżnik będzie płytszy, niż po zewnętrznych stronach, to może oznaczać za wysokie ciśnienie w kole.

Oczywiście, metoda pomiarowa dla bieżnika opony zimowej jest taka sama. Uwaga na punkty TWI (treadwear indicator - punkty zużycia bieżnika). To wypustki w rowkach opon, które działają jako ogranicznik zużycia. Opona, która zużyje się do tego poziomu prawnie nie nadaje się do dalszej eksploatacji. 

Minimalna głębokość bieżnika opon letnich a bezpieczeństwo podróży

Minimalna dopuszczalna wartość bieżnika opon to 1,6 mm. Warto pamiętać, że jest to już skrajnie niebezpieczna wartość. W rzeczywistości opony poniżej 3,5 mm bieżnika diametralnie tracą swoje własności. Na suchej nawierzchni nie ma to większego znaczenia, ale na mokrej samochód może zacząć żyć własnym życiem. Samochód wyposażony w praktycznie „łyse” opony na mokrej nawierzchni zachowuje się podobnie, jak samochód na lodzie. 

Rozwój technologiczny oraz wyścig czołowych producentów ogumienia w ciągłym ulepszaniu oferowanych produktów owocuje coraz lepszą przyczepnością. Opony letnie Michelin Primacy 4 mają specjalnie poszerzane rowki, aby jak najskuteczniej radzić sobie z akwaplanacją. Tak niewielki zabieg potrafi diametralnie skrócić drogę hamowania i poprawić sterowność pojazdu. 

Znaczenie głębokości bieżnika opony letniej

Najlepszą przyczepność oraz komfort jazdy gwarantują opony z pełnym bieżnikiem. Do około trzech - czterech milimetrów opony letnie utrzymują optymalny poziom bezpieczeństwa i zachowują się przewidywalnie. Dotyczy to głównie mokrej nawierzchni, bo na suchej opony powinny zachować swoje parametry niezależnie od wysokości bieżnika. Przykład? Rzućmy okiem na opony do bolidów F1. Na suchą nawierzchnię stosuje się opony typu slick, czyli z gładkim bieżnikiem bez jakichkolwiek rowków.

Na mokrej nawierzchni wraz ze znacznym zużyciem bieżnika, rośnie ryzyko niekontrolowanego poślizgu. Wynika to z fizyki, bo po osiągnięciu progu odprowadzania wody spod czoła opony, woda się „rozleje” pod blokami bieżnika. Kierowca ma duży wpływ na to jak szybko zużywa się bieżnik w oponach. Jakich zasad przestrzegać, aby opony długo służyły?

  • zmienić styl jazdy z agresywnego na stonowany, czyli ograniczenie nagłego przyspieszania i hamowania;
  • pamiętać o regularnej kontroli ciśnienia w oponach,
  • przestrzegać indeksów nośności i prędkości - ich przekroczenie wpływa na szybsze zużycie;
  • unikać dziur i krawężników;
  • skontrolować stan zawieszenia i regulować geometrię po zmianie opon.

Wysokość bieżnika nowej opony letniej

W nowych, osobowych oponach letnich bieżnik oscyluje pomiędzy 6,5 a 9 mm. Sześć i pół? Tak! Bieżnik tej głębokości zdarza się w oponach o dużej szerokości. Rekompensatą spłycenia bieżnika jest szerokość rowków, które w rezultacie osiągają ten sam efekt, co węższa opona z wyższym bieżnikiem. Wyjątkiem od tej reguły mogą być opony budżetowe - zdarzają się przypadki, że opona na start ma 6,8-7 mm. 

Dlaczego nowe opony letnie opony nie mają wyższego bieżnika? Na chłopski rozum oznacza to lepszą przyczepność, a opona będzie mogła pokonać dwukrotnie większy przebieg. Całe szczęście, że osoby odpowiedzialne za projektowanie opon nie posługują się chłopskim, a techniczno-inżynieryjnym myśleniem. Po pierwsze - takie opony byłyby niestabilne i podatne na nieregularne zużycie. Po drugie - emitowany szum mógłby przewyższyć hałas silnika. Po trzecie - wpłynęłoby to na szybszą eksploatację opon i zawieszenia. Bieżnik byłby podatny na zbieranie wszelkich zanieczyszczeń, które wpływałyby na odpowiednie wyważenie opony, a w konsekwencji na układ kierowniczy.